onsdag 4. april 2012

utålmodig gründer



Men gründer, lell! Jeg er i ferd med å starte enpersonforetak. Det er fantastisk og skummelt- og kanskje en smule naivt. Det vil vise seg.

Jeg har selvfølgelig allerede designet den visuelle profilen (publiseres når "alt annet" er i boks). Nå gjelder det "bare" å sette seg inn i hva jeg kan tilby staten uten å risikere personlig konkurs (ikke at noen av bankkontiene mine står i pluss for tiden). Jeg har googlet og lest og... akkurat i det jeg tror at jeg har forstått - forstår jeg at jeg har misforstått det meste.

Jeg har studert en hel drøss ulike teorier på universitetsnivå, men DETTE, dette er kronglete greier. Jeg tror egentlig at det jeg skal bokføre og levere er uhyre enkelt; men ingen klarer å forklare prosedyren med brukbart språk. Det er så masse som skal holdes styr på- regnskapskoder, innleveringer, fakturering, mva og meh. Alt er individuelt etter hvor mye du tjener, hva slags informasjon ditt lokale skattekontor gir- det er. bare. så. mye. Mye mer enn jeg forventet. Økonomi på vidergående var fantastisk! Hva skjedde med Excel-kicket?

Jeg er den i heimen som setter opp regnskap og budsjetter. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg nyter synet av tall i systemer.
Jeg vil nyte dette også. Men først av alt vil jeg bare gjerne forstå.

Hvis noen har lyst til å gi meg en leksjon i dette; bank gjerne på. Jeg har te og sjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar